Master'sOpen Access

Ankara Atakule Aile Sağlığı Merkezine Kayıtlı Hipertansiyonu Olan Hastalarda Akdeniz Diyetine Uyumun Kan Basıncı Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi

2018
0 views
0 downloads
Advisor: Müjgan Öztürk

Abstract (TR)

ÖZ: Bu çalışma Haziran – Eylül 2017 tarihleri arasında Ankaradaki Atakule Aile Sağlığı Merkezine kayıtlı hipertansiyon hastalarında, Akdeniz diyetine uyumun kan basıncı üzerine etkisini değerlendirmek amacı ile planlanmış ve yürütülmüştür. Çalışmaya 270 hipertansiyon hastası birey dahil edilmiştir. Bireylerle yüz yüze görüşülerek, bireylerin kişisel özellikleri, fiziksel aktivite ve beslenme alışkanlıkları, antropometrik ölçümleri ve kan basıncı değerleri, besin tüketim kaydı, besin tüketim sıklığı ve MEDAS (Akdeniz Diyetine Uyum Taraması) skorlarını içeren 6 bölümlük bir anket uygulanmıştır. Araştırma kapsamına alınan bireylerin % 70’i kadın, % 30’u erkektir. Bireylerin ortalama sistolik kan basıncı 136±14.97 mmHg, ortalama diyastolik kan basıncı 84±11.47 olarak bulunmuştur. Bireylerin MEDAS skorlarının ortalama değeri ise 7.77±2.31’dir. Ayrıca çalışmaya katılan bireylerin % 30’unun MEDAS’a yüksek uyum gösterdiği görülmüştür. Çalışmada kadın bireylerin MEDAS skorları arttıkça SKB değerlerinin düştüğü görülmüştür (p<0.05). Bununla birlikte MEDAS’a yüksek uyum gösteren kadın bireylerin, normal ve düşük uyum gösteren bireylere göre SKB değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde daha düşük olduğu saptanmıştır (p<0.05). Bireylerin besin tüketim miktarları ile SKB ve DKB değerleri arasındaki korelasyon incelendiğinde süt grubu alımının artmasının SKB değerini azalttığı, su alımındeki azalmanın da DKB değerini artırdığı görülmüştür (p<0.05). Katılımcıların, kullandıkları yağların tüketim miktarları ile kan basınçları arasındaki korelasyonlar incelendiğinde ise zeytinyağı alımının artmasının DKB değerini düşürdüğü, mısırözü yağı alımının artmasının ise DKB değerini artırdığı belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç olarak MEDAS’a yüksek uyum gösteren bireylerin, normal ve düşük uyum gösteren bireylere göre SKB değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde daha düşük olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda bireylere Akdeniz diyeti hakkında eğitim verilmesi, hipertansiyon hastalarının beslenme planları hazırlanırken Akdeniz tarzı beslenme modelininin de plana dahil edilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Hipertansiyon, Akdeniz diyeti, kan basıncı, MEDAS skoru

Author

Dr. Şule Atakul

How to Cite

Şule Atakul (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Atakule Aile Sağlığı Merkezine Kayıtlı Hipertansiyonu Olan Hastalarda Akdeniz Diyetine Uyumun Kan Basıncı Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi, 2018, Eastern Mediterranean University.

License

Tüm Hakları Saklıdır

This work is shared under the specified license terms.

More theses from Eastern Mediterranean University